Photobucket
Photobucket

Tuesday, November 19, 2013

Hadkan Jangka Hayat Kereta - Apa kata Rafizi Ramli?

rafizi ramli-had jangka hayat kereta-arenakereta


KUALA LUMPUR , Nov 18 – Memaksa pemilik kereta untuk menggantikan kenderaan mereka setiap 12 tahun hanya akan memburukkan lagi hutang isi rumah di negara ini, kata PKR Rafizi Ramli, kerana kerajaan bercadang untuk menghadkan jangka hayat reabiliti kenderaan di atas jalan.
Pengarah strategik parti pembangkang berkata pelaksanaan siling 12 tahun ke atas jangka hayat kenderaan di jalan raya di sini akan ” mengorbankan ” beratus-ratus ribu rakyat Malaysia, yang bergantung kepada pinjaman sembilan tahun untuk membiayai tunggangan mereka , dilihat sebagai satu keperluan dan bukannya kemewahan.
“Dengan pelaksanaan ini had jangka hayat kenderaan, keluarga di Malaysia akan terpaksa mengambil hutang baru untuk membeli sebuah kereta baru selepas tiga tahun, ” katanya dalam satu kenyataan.
Pada hari Ahad, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi dilaporkan telah mengumumkan bahawa Jabatan Pengangkutan Jalan ( JPJ) sedang berusaha ke arah keputusan muktamad terhadap jangka hayat kemungkinan kereta di Malaysia.
Rafizi , yang juga Ahli Parlimen Pandan , berkata hari ini yang perlaksanaan ini bukan sahaja memaksa golongan kelas pertengahan ke dalam jerat hutang , tetapi golongan miskin juga akan terseksa kerana banyak bergantung kepada pembelian kereta-kereta terpakai menggunakan pinjaman yang panjang.
“Bagi mereka yang meminjam untuk membeli kereta ini , pelaksanaan jangka hayat kenderaan bermakna bahawa kereta mereka adalah tidak sah di sisi undang-undang dan tidak boleh digunakan , walaupun mereka masih membayar pinjaman, ” katanya.
Rafizi berkata masalah utama bagi budaya hutang pemilikan kereta di Malaysia ialah disebabkan duti eksais yang melebihi 100 peratus daripada harga kereta yang dijual di negara ini.
Beliau menambah bahawa duti eksais yang terlalu tinggi memberi pengeluar kereta dan pengedar peluang untuk bersembunyi di sebalik struktur cukai negara untuk merebut keuntungan yang lebih tinggi berbanding dengan negara-negara lain .
“Kerana pelaksanaan duti eksais dan pengeluaran rebat duti eksais tidak telus , struktur margin keuntungan pada setiap kereta yang dibeli juga tidak telus.
“Hasilnya , harga kereta di Malaysia masih antara yang tertinggi di dunia,” katanya merujuk kepada kedudukan oleh laman web automotif Amerika, Jalopnik , baru-baru ini yang menilaikan Malaysia sebagai negara kedua paling mahal di dunia untuk membeli kereta .
Rafizi berkata kerajaan mesti menghapuskan duti eksais, seperti yang dicadangkan dalam dasar automotif PKR , supaya orang ramai boleh tahu harga sebenar kereta yang dijual di Malaysia berbanding dengan negara-negara lain dan mengelakkan untung oleh pembuat kereta dan pengedar.
“Satu dasar untuk menghadkan jangka hayat kereta hanya boleh dilaksanakan selepas harga kereta di Malaysia turun setanding dengan model yang sama yang dijual di negara-negara lain,” katanya.
Apa kata anda? Wajarkah pandangan Rafizi? Sila kongsikan di ruang komen di bawah.

0 comments:

Post a Comment