Photobucket
Photobucket

Saturday, December 7, 2013

NGO, Pemuda Bachok bantu mangsa banjir Rantau Panjang



RANTAU PANJANG: Atas kesedaran semangat kebersamaan, Dewan Pemuda PAS Kawasan Bachok bersama Unit Amal kawasan itu telah menggerakkan misi menyelamat mangsa banjir di jajahan ini sejak semalam.

Misi yang diketuai oleh Ketua Pemudanya Ahmad Marzuk Shaary itu turut  disertai beberapa NGO termasuk Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kelantan, PAPISMA dan NGO Royalti (R).

Mereka semalam turut menyalurkan bantuan berupa barangan dan makanan ke pusat pemindahan banjir di Sekolah Kebangsaan Gual Ipoh yang menempatkan lebih 550 orang mangsa banjir.

Bagi jajahan Rantau Panjang, antara kawasan yang terjejas teruk ialah sekitat Masjid Banggol Kulim,  Jalan Sekolah China, serat Kampung Kubang Chenok.

Ahmad Marzuk yang juga Ahli Parlimen Bachok ketika ditemui, sudah sampai masanya kerajaan segera membina tembatan banjir di sepanjang tebing di Sungai Golok di sini.

Malah perkara itu sudah beberapa kali diusulkan oleh Ahli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusuf di Dewan Rakyat sebelum ini.

"Masyarakat sekitar hampir setiap tahun mengalami bencana banjir ini. Banyak kerugian yang dialami oleh penduduk.

"Ada penduduk yang mengalami trauma apabila setiap tahun berlaku banjir malah kadangkala berlaku dua kali dalam setahun," katanya.

Selain itu, mereka juga turut menyampaikan bantuan di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Gual Tinggi di sini.

Misi semalam itu berakhir kira-kira jam 6 petang.

0 comments:

Post a Comment